TIEDOTE: Ilmastonmuutoksen selättämisessä ja kiertotaloudessa tarvitaan finanssisektoria

1.2.2018 AjankohtaistaBlogiEkologinen Eurooppa KannanototTiedoteVauras Eurooppa Kannanotot

Ilmastonmuutoksen selättämisessä ja kiertotaloudessa tarvitaan finanssisektoria

Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä edellyttää vuosittain EU:ssa 180 miljardin ja maailmassa yli 11 biljoonan euron investointeja vähähiilisen ja energiatehokkaan teknologian innovaatioihin ja infrastruktuuriin.

Sirpa Pietikäisen mukaan yksityiset investoinnit on kohdennettava oikein, jotta pääsemme tavoitteeseen. ”Valintoja ohjaavalla lainsäädännöllä on kiire, jotta suunnitteilla olevat, pitkän ajan investointipäätökset tehdään oikein kannustimin.”

Euroopan komission kestävän rahoituksen työryhmä julkaisi tällä viikolla suosituksensa kestävyysmittareiden tuomisesta mukaan finanssisektorille. Tämä on ensimmäinen askel kannustinten muuttamiseksi ja lakialoitteita odotetaan toukokuussa. Institutionaalisten sijoittajien ja salkunhoitajien vastuuta vahvistetaan ja EU:n yhteistä vihreiden sijoitustuotteiden luokitusta kehitetään.

Pietikäinen toimii EPP-ryhmän pääneuvottelijana Euroopan parlamentin mietinnössä, joka valmistuu kevään aikana. Hän odottaa komission maaliskuussa esitettävässä strategiassa näkemystä siitä, miten ympäristövaikutusten indikaattorit tuodaan osaksi yritysten raportointia, luottoluokituksia ja pidemmällä tähtäimellä osaksi koko finanssilainsäädäntöä.

”Finanssisektoria ohjataan edelleen kapeakatseisesti ja lyhyellä tähtäimellä, mikä johtuu lainsäädännön tahattomista kannustimista. Ympäristön, ilmaston, yhteiskunnan ja yrityshallinnon kestävyys on otettava osaksi kaikkea EU:n rahoituslainsäädäntöä, ja niihin liittyvät riskit osaksi rahoitusvakauden valvontaa”, Pietikäinen vaatii.

Pietikäinen korostaa, että sijoitusten voittonäkymät ja riskit näyttäytyvät täysin erilaisina pitkällä kuin lyhyellä tähtäimellä ilmastonmuutoksen edetessä. ”Vertailuindekseillä, luottoluokituksilla, stressitesteillä ja pörssien säännöillä on merkittävä rooli siinä, kuinka sijoittajien varat ohjautuvat rahoitusmarkkinoilla.”

Pietikäisen mukaan sijoittajat tarvitsevat yhdenmukaisempaa raportointia, jotta muutos olisi mahdollinen. ”Yhtälailla kuin yritykset raportoivat vuosittaisessa kirjanpidossaan kuluista ja tuotoista, tulevaisuudessa heidän on saatava vankkaa tietoa esimerkiksi luonnonvarojen käytöstä, ilmastoriskiin varautumisesta ja työntekijöiden kohtelusta, joka näkyy kunkin yrityksen tilintarkastuksessa.”

Tällaisia mittareita kehittävät parhaillaan OECD, YK, Euroopan ympäristökeskus ja monet rahoitusalan toimijat. Pietikäinen korostaa, että onnistuminen kestävän rahoituksen ratkaisemisessa määrittää sen, kuinka hyvin osaamme varautua ilmastonmuutokseen tulevaisuudessa.

Lisätietoja:

Sirpa Pietikäinen sirpa.pietikainen@ep.europa.eu +358 504 666 222

Komission työryhmän raportti: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/180131-sustainable-finance-final-report_en.pdf