Sirpa sanonut

Avoin kirje: EU:n sitouduttava 30 prosentin päästövähennyksiin

9.12.2009 Sirpa sanonut

Laaja joukko parlamentaarikkoja eri Euroopan maista vaatii Euroopan unionia sitoutumaan Kööpenhaminan kokouksessa 30 prosentin päästövähennyksiin. Asiaa koskeva avoin kirje Euroopan valtionpäämiehille ja hallituksille julkistettiin tänään. Kirjeen ensimmäinen allekirjoittaja on kokoomuksen europarlamentaarikko, GLOBE EU:n puheenjohtaja Sirpa Pietikäinen.

− Vuosi sitten EU:n hallitukset osoittivat johtajuutta sopimalla 20 prosentin päästövähennyksistä ja 30 prosentista, mikäli muut kehittyneet maat liittyvät mukaan, totesi Pietikäinen kirjeen julkistustilaisuudessa Euroopan parlamentissa Brysselissä keskiviikkona.

− Australia, Japani ja muut kehittyneet maat ovat nyt ilmoittaneet vakavista tavoitteista, joten muiden maiden odottaminen ei ole enää osoitus johtajuudesta, Pietikäinen painotti. Hänen mukaansa EU:n onkin aika omalla tarjouksellaan avata uusi kierros, jossa korotetaan päästövähennystavoitteita.

GLOBE EU:n kirjeen on allekirjoittanut kaikkiaan 132 parlamentaarikkoa 19 EU-maasta edustaen laajasti eri puolueryhmiä. Allekirjoittajista 33 on Euroopan parlamentin jäseniä.

GLOBE EU kokoaa yhteen eurooppalaisissa parlamenteissa toimivia kansanedustajia, jotka ovat kiinnostuneita kestävästä kehityksestä sekä ilmaston ja luonnon monimuotoisuuden suojelusta. GLOBE EU on osa kansainvälistä parlamentaarikkojen ympäristöjärjestöä, GLOBEa.