Tiedote: Euroopan otettava vastuu omasta tulevaisuudestaan

12.6.2018 AjankohtaistaGlobaali Eurooppa KannanototTiedoteVauras Eurooppa KannanototYleinen

Viimeistään G7-huippukokous ja Yhdysvaltojen presidentin toimet osoittivat, että Euroopan on itse kannettava vastuu tulevaisuudestaan. Politiikassa totutut toimintamallit muuttuvat. Epävarmuus on uusi normaali ja tässä ympäristössä vain yhteinen unioni tekee maanosastamme varteenotettavan globaalin toimijan.

Euroopalla on ratkottavanaan monia haasteita, kuten vastata teknologian murrokseen, kehittää kiertotaloutta, vahvistaa yhteistä puolustus ja turvallisuuspolitiikkaa, sekä saada aikaan toimiva yhteinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikka. Näillä muutoksilla on kauaskantoisia seurauksia yhteiskunnan vakaudelle ja koko Euroopan toimintakyvylle ja menestykselle.

Euroopan talous- ja rahaliiton EMU:n kehittäminen on aloitettava ripeästi Euroopan komission aloitteiden pohjalta, näistä tärkeimpinä pankkiunionin vahvistaminen ja Euroopan vakausmekanismin uudistaminen. Yhteinen talous- ja rahaministeri ja valuuttarahasto toisivat EU:n talouspolitiikalle tarvittavaa koordinaatiota, läpinäkyvyyttä ja ennustettavuutta. Tässä Angela Merkelin ja Emmanuel Macronin ulostulot ovat tärkeitä suunnannäyttäjiä.

Puheenjohtajamaana Suomen tulee ottaa järkevä ja rakentava ote koko Euroopan kehittämiseen. Neuvotteluissa EU:n tulevaisuudesta jäsenmaat eivät voi käydä neuvottelupöytään valiten politiikan buffetista vain omaan makuun sopivat asiat. Kompromissiin kuuluu olennaisesti luopuminen toisaalla saavuttaakseen haluamansa toisaalla.

Eurooppa on tottunut olemaan teknologisen ja taloudellisen kehityksen kärjessä. Tulevaisuudessa tämä ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Aasian painoarvo kasvaa EU:n ja lännen painoarvon kutistuessa. Vain reilussa kymmenessä vuodessa tapahtunut muutos on kumoamassa viimeisen kahden sadan vuoden aikaisen kehityskulun, jossa Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta tuli maailmantalouden keskus. Aasian vahvistuminen ei tulevaisuudessa ole loppumassa. Kiina investoi tänä päivänä enemmän tuotesuunnittelun tutkimukseen ja innovaatioihin kuin Yhdysvallat.

Taloudellinen ja sotilaallinen vakaus Euroopassa ja globaalisti on helppo ottaa itsestäänselvyytenä niin kauan kuin vakaus vallitsee. Vakauden ja yhteistyön takana on kuitenkin vuosikymmenten jokapäiväinen työ, joka on mahdollista romuttaa nopeastikin, ellei sen vaalimista oteta tosissaan.

Yksittäisinä toimijoina ja markkinoina EU-jäsenmailla olisi merkittävästi pienemmät mahdollisuudet olla varteenotettava ääni kansainvälisessä politiikassa ja taloudessa. Edes Saksa ei olisi yksin kovin vaikutusvaltainen. Siksi EU:n yhtenäisyys on Suomellekin aikamme tärkein kysymys. Sen sijaan on harhakäsitys, ettei EU:n tulevaan suuntaan ja rakenteeseen voisi vaikuttaa. Seuraavan 12 kuukauden aikana EU:n valtionpäämiehet keskustelevat unionin tulevasta suunnasta. Tässä keskustelussa Suomen on oltava aktiivinen.

***

Tänään tiistaina Euroopan parlamentin täysistunnossa keskustellaan Eurooppa-neuvoston 28.–29. kesäkuuta pidettävästä kokouksesta sekä komission esityksistä EMU:n kehittämiseksi.

Lisätietoja Sirpa Pietikäinen +358 50 4666 222, sirpa.pietikainen@europarl.europa.eu