Tiedote: Resurssitehotyöryhmän suosituksilla luodaan tulevaisuuden talouskasvua

17.6.2013 AjankohtaistaEkologinen Eurooppa KannanototSirpa sanonutUutisnauhaVauras Eurooppa Kannanotot

Ympäristökomissaari Janez Potocnikin työryhmä julkaisi tänään suosituksensa lyhyen tähtäimen toimista, joilla pyritään lisäämään Euroopan resurssitehokkuutta.

Työryhmän jäsen Sirpa Pietikäinen painottaa suositusten rakentavan pohjaa Euroopan talouskasvulle: ”Resurssitehokkuus on ehdoton kilpailuvaltti alati niukentuvien resurssien maailmassa. Kestävä talouskasvu ei voi perustua pidemmän päälle resurssihukkaan ja työryhmän suosituksissa korostuu todellisen kierrätysyhteiskunnan rakentaminen. Resurssien käytön tulee vähentyä talouskasvusta riippumatta sekä suhteellisesti että absoluuttisesti”.

Tutkimusten mukaan EU-maiden on mahdollista vähentää resurssienkäyttöä 17 – 23 prosentilla ja samalla luoda jopa 2,8 miljoonaa uutta työpaikkaa Eurooppaan. ”Jokainen resurssinkäytöstä nipistetty prosenttiyksikkö voisi luoda 100 000–200 000 uutta työpaikkaa. On vaikeaa kuvitella yhtään jäsenmaata, joka ei haluaisi tarttua tällaiseen työllistämispotentiaaliin”, Pietikäinen painottaa.

Työryhmä vaatii muun muassa ympäristölle haitallisten tukiaisten poistamista ja julkisten hankintojen viherryttämistä. ”Suosituksissa on paljon jo aiemmin periaatetasolla sovittua, mitään radikaalisti uutta ei lyhyellä tähtäimellä ole näkyvissä. Tämä on pettymys, sillä olisin itse toivonut työryhmältä hieman kunnianhimoisempaa otetta”, Pietikäinen huomauttaa. Hän muistuttaa kuitenkin samalla, että jos kaikki työryhmän suositukset otetaan nyt tosissaan, ottaa resurssitehokkuus aimo harppauksen eteenpäin.

”Suosituksiin lukeutuu paljon hyvää, kuten indikaattoreita, joilla tehokkuutta ja sen edistymistä mitataan. Työryhmä esittää indikaattoreita laadittavaksi neljälle avainalueelle, hiilelle sekä materian, veden ja maankäytölle. Lisäksi esimerkiksi niin kutsuttu resurssipassi, hankintaketjun kestävyysstandardit tai teollista symbioosia tukeva eurooppalainen verkosto ovat sellaisia käytännön apuvälineitä, joilla yrityksiä voidaan oikeasti auttaa tekemään toiminnastaan resurssitehokkaampaa”.

********************************************************************

Euroopan komission alaisuudessa toimivan resurssitehokkuustyöryhmän (European Resource Efficiency Platform, EREP) suositukset sekä työtä taustoittavaa materiaalia löytyy työryhmän sivuilta.

Ympäristökomissaari Janez Potocnikin perustaman korkeantason työryhmän tavoitteena on täydentää komission vuonna 2011 julkaisemaa resurssitehokkuustiekarttaa käytännön keinoilla ja työkaluilla. Työryhmä kokoaa yhteen koko joukon eri alojen yrityksiä, komissaareja, kansalaisjärjestöjen ja tiedemaailman edustajia sekä poliitikkoja. EREP-ryhmän työ jatkuu syksyllä, suosituksilla pidemmällä tähtäimellä tarvittavista muutoksista.